


Collaboration with Mitsubishi Motors and Nissan, to catch-up light-car of "DAYZ" to sale
軽自動車「デイズ」発売の日産、巻き返しへ 三菱自動車と共同/神奈川
成長著しい国内の軽自動車市場で大きく出遅れていた日産自動車が、満を持して「日産のプレゼンスを発揮する、非常に競争力のある車」(カルロス・ゴーン社長)というデイズを発売した。
発表会に約300人の報道陣が集まるなど注目される一方、国内市場に限定される軽自動車への注力で業績に影響が出るという見方もある。
志賀俊之最高執行責任者(COO)は発表会で、将来的なグローバル展開も見据えた参入であることを強調した。
新車販売に占める軽自動車の割合は、神奈川県内(約25%)など都市部ではまだ低いものの、地方では女性ユーザーを中心に5割を超える県もあり、価格や維持費、利便性などから人気が上がり続けている。
自社開発の軽自動車を持たなかった日産は、2012年度には軽販売が好調だったホンダやスズキに新車販売全体のシェアでも抜かれ、5位に転落。
デイズ投入は、巻き返しへの切り札とされる。
販売目標は月8千台で、年間約10万台。
デイズはガソリン1リットル当たりの走行距離29・2キロと、同クラスで最高の低燃費が売りで、軽自動車で初となるタッチパネル式エアコンや、アラウンドビューモニターなどの先進装備を投入したのが特徴。
すでに1万2千台の受注があるといい、志賀COOは「企画段階では強気過ぎると感じていたが、商品が出来上がってみて、燃費、デザインの評判もよく、もっと上を狙えると思っている」と手応えを語る。
志賀COOは「日本の自動車の強さとして、軽を海外に打ち出すアイデアがあると思う。世界的な小型化の流れの中で、車は小さく、燃費はよく、室内は効率的に広くというトレンドがある」とした。
日産は軽自動車市場ではダイハツ工業、スズキ、ホンダの3強に大きく離されており、巻き返しを図るため2011年度に三菱自動車と合弁会社NMKVを設立、新型車開発を急いでいた。
三菱自動車も同日、デザインが一部異なる新型車を「eKワゴン」として売り出した。
(神奈川新聞、2013年6月7日)
Collaboration with Mitsubishi Motors and Nissan, to catch-up light-car of "DAYZ" to sale
Nissan Motor Co., which has been lagging behind in the big light-car market in Japan is booming, Nissan released the light-car ”DAYZ” "to demonstrate the presence of Nissan, the car is very competitive" (Carlos Ghosn CEO).
While the attention of the press about 300 gathered in presentation, there is also a view point that effect appear in performance with focus on light vehicles in limited to the domestic market.
Toshiyuki Shiga, Chief Operating Officer(COO) was , in the presentation, stronged that it is the entry that also sees global expansion in the future.
The proportion of light vehicles accounted for sales of new cars, still low in urban areas such as Kanagawa Prefecture (25%), but also county more than 50% around the female users in rural areas, popularity has continued to rise and maintenance costs price, and convenience .
Pulled out in the share of new car sales in the entire Suzuki and Honda light-car sales were strong, Nissan did not have a light-car developed in-house, slipped to 5th in 2012.
“DAYZ” turned on the trump card to catch-up.
At 8,000 units per month, sales target of about 100,000 units per year.
Features 29.2 km mileage per liter of gasoline, fuel economy is the best selling in this class, “DAYZ” with introduced touch panel air conditioning for the first time in the light-car, advanced equipment, such as Around View Monitor .
There is order of 12 thousand units had already, “I felt it is too strong in the planning stage, I think products try and finished well, reputation fuel consumption, the design also aim at the top mor I talk about the response ", said Shiga COO.
“In the flow of light-car, worldwide, I think there have thought of as the strength of the car of Japan, the car is small, fuel economy is good, room widely effectively, the trend”, said Shiga COO.
It is separated largely on three strong, Daihatsu, Suzuki, Honda, in the light-car market, Nissan established a joint company NMKV with Mitsubishi Motors in 2011, to order to catch-up, Nissan was in a hurry the new car development.
Same day, Mitsubishi Motors also start to sale "eK Wagon”, the new car that the car design is a little different from Nissan.
(Kanagawa Shimbun, 7 June 2013)
(Translated: R.S.F. toshiki speed news press, Agence France-Presse, 8 June 2013)
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